SFD.pl - Sportowe Forum Dyskusyjne

Spora nadwaga, odchudzanie. Jak pozbyć się dużej nadwagi? Od czego zacząć?

Hejka mam kilka pytań. waga 135kg wzrost 180cm wiek 25lat Z tego wzoru TDEE = BMR + TEA + TEF + NEAT wychodzi mi 3031,215kcal Chce schudnąć do wagi 100 lub 90kg póki co. 1/Chciałbym zaczać od 2500kcal co o ty myślicie? Zależy mi na szybciej utracie wagi. 2.Jak policzyć do tego makro? 3.Czy makro jest aż tak ważne czy trzymać się głownie kalorii? 4/Dużo źródeł mówi o sporym deficycie rzędu 1000kcal może to jest jakieś rozwiązanie? 5/Praca tylko i wyłącznie niestety siedząca 8h Bardzo proszę o pomoc udało mi się rzucić do 135 ze 151kg będąc na 2200kcal może zostane przy tym dalej?

SzymiRedukcja 17 September 2020
Ekspert odpowiada

Witaj!

Na wstępie muszę pogratulować dobrej decyzji o zmianie trybu życia i redukcji wagi, bo z pewnością wcześniejsza tendencja mogłaby się skończyć bardzo źle. Niestety otyłość stwarza ogromne ryzyko dla rozwoju wielu chorób, także w tak młodym wieku. 

Ile kalorii mam jeść?

Nie widzę specjalnie sensu aby bawić się w jakieś skomplikowane wzory, bo tradycyjne, gotowe kalkulatory BMR dają całkiem miarodajne wyniki. Standardowo nie stosuje się tak głębokiego deficytu (1000 kcal), natomiast przy tak sporej otyłości dopuszcza się taką możliwość, a nawet więcej. Myślę że na ten moment te 2200 kcal będzie ok i nie podnosiłabym raczej do 2500 kcal. Ewentualnie warto byłoby dodać jakąś formę aktywności, np. spacery w średnim lub wyższym tempie. Jak z pewnością wiesz, to także ma wpływ na pogłębienie deficytu. Na bardziej intensywną aktywność fizyczną masz obecnie jeszcze zbyt dużą wagę. 

Nie tylko kalorie są istotne 

Jak sądzę Twoja waga jest efektem spożywania sporych ilości między innymi niezdrowej żywności. U osób, które mają tendencje do przybierania na wadze w pierwszej kolejności należy wykluczyć żywność przetworzoną, napoje które zawierają cukier, w Twoim wypadku odpadają także soki oraz wszelkiego rodzaju słodkie i słone przekąski. Postaraj się aby białko utrzymać na poziomie 30% spożywanych kalorii, to także bardzo istotne. 

Polecamy również: Poradnik odchudzania: najlepsze pokarmy podczas diety

Szybkim i łatwym uzupełnienie białka w diecie jest oczywiście odżywka białkowa. Możesz uzupełnić nią jeden z posiłków lub wypić z wodą w formie pysznego, kremowego szejka. 

Suplementy 

Nic nie napisałeś o zdrowiu. Czy masz cukrzycę, insulinooporność. Dla osób, które mają problem z gospodarką cukrową wartym uwagi suplementem jest berberyna (najlepiej w formie HCL). Jest to niezwykle skuteczny suplement i wart polecenia. Oczywiście stosuj go jeśli nie masz żadnych problemów zdrowotnych i przeciwskazań. W innym wypadku skonsultuj to z lekarzem. 

https://www.sfd.pl/sklep/Szukaj.aspx?q=berberyna

Warto zerknąć także w poniższy artykuł.

Pułapki dietetyczne podczas odchudzania, redukcji

Jeśli masz jeszcze jakieś pytania, to pisz śmiało. 

Inez Gorońska Mistrzyni Polski 17 September 2020
0