SFD.pl - Sportowe Forum Dyskusyjne

Przerwa w treningach - lepsza widoczność mięśni

cwiczylem codziennie oprocz niedzieli przez kilka lat nie widzialem duzego progresu miałem przerwe od treningów jakieś 3 tygodnie I moje miesnie nagle zaczęły się ujaniwać dlaczego tak mam czy to jakiś spowolniony proces wątpię żeby było to przemęczenie dla mięśni robie każda partie ciała 2 w tygodniu plus kretynka bialko teraz pytanie skad to się bierze, dlaczego tak jest?

ziomo123 19 September 2022
Ekspert odpowiada

Witaj!

Przede wszystkim odpoczynek jest tak samo ważny, jak trening. Mięśnie regenerują się i budują w momencie, gdy odpoczywamy. Na siłownie przychodzimy jedynie po to, aby zmęczyć organizm. Uruchamia to specyficzne procesy fizjologiczne, które w odpowiedzi na wysiłek budują mięśnie. 

Na treningu dajemy jedynie mięśniom bodziec do wzrostu. Po czym musimy dostarczyć dobrej jakości białko, tłuszcze i węglowodany, aby organizm mógł je odpowiednio zmetabolizować i wykorzystać na potrzeby regeneracji i wzrostu. Należy również pamiętać, że w trakcie budowania masy ważną rolę odgrywa nadwyżka kaloryczna.

Polecamy również: Diety dla kulturysty: masa, redukcja, gęstość i siła

Wiele osób zaniedbuje aspekt regeneracji. Dlatego w Twoim przypadku codzienne treningi również mogą okazać się błędem. Osobiście trenuje 4/5 razy w tygodniu w zależności od tego, jak ułoży się mój plan. Jest to ilość optymalna, aby ciało dawało sobie radę z regeneracją. 

Niestety, jeżeli trenujesz codziennie, nawet różne grupy mięśniowe, to ma to znaczący wpływ na regeneracje wszystkich grup mięśniowych. To nie jest tak, że trenując nogi, bez problemu będą się one regenerować, gdy resztę dni będziesz ćwiczył górę. To jest bardziej skomplikowane zagadnienie powiązane z produkcją czynników prozapalnych, które będą utrudniać regenerację całego organizmu. 

Między innymi dlatego mogło też dojść do większego zatrzymania wody w organizmie, w konsekwencji czego, mięśnie były mniej widoczne.

Powinieneś zmniejszyć ilość treningów do maksymalnie 4-5 jednostek i zaplanować 2-3 dni odpoczynku między treningami. Jeżeli Ci zależy na solidnych efektach, to regenerację musisz traktować tak samo poważnie, jak trening. 

Tomasz Maciołek Fizjoterapeuta 21 September 2022
0