SFD.pl - Sportowe Forum Dyskusyjne

Po jakim czasie działa magnez, kiedy zauważę efekty?

jak szybko mogę się spodziewać rezultatów efektów bo braniu magnezu jak szybko on zaczyna działać?

Justyna 02 October 2020
Ekspert odpowiada

Magnez jest ogólnie pierwiastkiem niezbędnym do życia i pełni w organizmie ogromną ilość rozmaitych funkcji, biorąc udział w różnorodnych procesach życiowych. Magnez należy uzupełniać systematycznie, szczególnie gdy jesteśmy zaangażowani we wzmożoną aktywność ruchową i umysłową, uprawiając przykładowo jakiś sport lub wykonując pracę nerwową czy intelektualną.

O wysokim udziale magnezu w diecie warto pamiętać ogólnie cale życie, albowiem chroni nas on przed pojawieniem się przynajmniej duch bardzo poważnych problemów wieku późnego - zrzeszotnienia kości i zwapnienia tkanek miękkich, które obniżają komfort egzystencjalny osób starszych i limitują czas ich życia.

Kiedy najczęściej sięgamy po magnez

Jednak z przyczyn doraźnych sięgamy po suplementy magnezu zazwyczaj w dwóch sytuacjach - gdy łapią nas skurcze lub gdy dokucza nam podenerwowanie, z którym wiąże się często trudność zasypiania i niespokojny, nieprzynoszący odpoczynku sen. W obu tych przypadkach efekty suplementacji magnezu odczuwamy bardzo szybko, w zasadzie od razu - od pierwszej dawki, jeżeli będzie to oczywiście dawka przyzwoita, czyli przynajmniej 200-300 mg. Jeżeli stosujemy suplement magnezu z uwagi na skurcze mięśniowe, to jego efektywność będzie jeszcze uzależniona od jednoczesnego dowozu potasu. Natomiast w celu uspokojenia i poprawy jakości snu najlepiej przyjmować magnez bezpośrednio przed snem, w dawce przynajmniej 200 mg, w postaci suplementu zestawiającego magnez z witaminą B6.

Na co zwrócić uwagę

Należy jedynie zwracać uwagę na to, aby suplement magnezu zawierał magnez w postaci biomolekuły, a nie soli nieorganicznej. A więc może to być chelat magnezu, czyli magnez związany z aminokwasem, albo magnez związany z kwasem organicznym, np. cytrynian magnezu, gdyż przyswajalność takich molekuł sięga 90%. Natomiast sole nieorganiczne magnezu, takie jak siarczan, chlorek, tlenek czy węglan, wchłaniają się góra w 20%, a niewchłonięte podnoszą w jelitach ciśnienie osmotyczne, co przy wyższym dawkowaniu skutkuje biegunką. 

Polecamy również: Korzyści z suplementacji magnezem. Dlaczego warto brać magnez?

    

Sławomir Ambroziak Farmakolog 02 October 2020
0