SFD.pl - Sportowe Forum Dyskusyjne

Makro, indeks glikemiczny i dawna szkola to mit?

Witam. Zaczynam swoja przygode z silownia ( 6 lat temu juz cwiczylem, ale utartymi schematami ). Jechalem tylko na owsiankach, ryzu, makaronie, kaszach itd Wyeliminowalem spora ilosc produktow takie jak pieczywo, mleko, jakies domowe nalesniki, gofry ( o dobrym makro ). moim pytaniem jest czy warto? Zaglebilem sie troche w temat i zdania sa podzielone, czesc mowi ze powinno sie tak jesc, inni ze trzymanie sztywnej michy jak dawniej sie to robilo to MIT i wazne sa makroskladniki. Jak z tym faktycznie jest? Dajmy na to dwa posilki: budyn proteinowy ( skrobia mleko i wpc ) a obok ryz kurczak i warzywa, czy taki budyn bedzie gorszy w kształtowaniu sylwetki? ( nie mowimy o zawartosci minerałow i mikroelementow, bo wiadomo ze lepszy bedzie ryz z warzywami ) W sumie wszystko sie sprowadza do jednego pytania czy Indeks glikemiczny danego produktu bedzie miał jaki kolwiek wpływ na kształtowanie sylwetki?

LesnyTabaka 27 February 2021
Ekspert odpowiada

Witaj! 

Tę kwestię trzeba rozpatrywać w dwóch płaszczyznach. 

Jeśli Twoim celem jest zbudowanie masy mięśniowej i nie startujesz z pułapu wysokiej tkanki tłuszczowej, to przesadne pilnowanie indeksu glikemicznego nie jest uzasadnione. Dlatego, jeśli jednego dnia zastosujesz jeden z wymienionych, a drugiego dnia drugi z wymienionych posiłków, to będzie to całkiem ok rozwiązanie. 

Nie musisz ze swojej diety eliminować wszystkich produktów przetworzonych, jednak nie powinno się pozwalać na to, aby one dominowały w diecie. Jeśli masz ustalone kalorie i odpowiedni podział na makroskładniki, to przesadny rygor nie jest najlepszym rozwiązaniem. 

Z pewnością większa precyzja będzie wymagana podczas okresów redukcji. W tym przypadku korzystniejszy będzie niższy udział produktów przetworzonych zmniejszenie ilości posiłków i niepodjadanie między nimi. Im dalej będziesz zmierzał z redukcją, tym trudniej będzie osiągać progres mniejszym rygorem. 

Monotonia, o której wspomniałeś, nie jest ani korzystna pod względem emocjonalnym, ani zdrowotnym i to oczywiście utrudnia utrzymanie dyscypliny w dłuższym przedziale czasowym. Dlatego też warto by niektóre czynniki dietetyczne dopasowywać pod siebie tak, aby, jak najdłużej utrzymać się w ramach założeń dietetycznych i ograniczyć liczbę odstępstw czy napadów na lodówkę. 

Jeśli niezbyt częste korzystanie z produktów przetworzonych pozwoli Ci utrzymać się mniej więcej w ryzach diety, to jak najbardziej także jest to droga do sukcesu dietetycznego. 

Polecamy również: Jak bardzo szkodzi żywność przetworzona? Co jeść a czego unikać?

Polecamy również: Pułapki dietetyczne podczas odchudzania, redukcji

Inez Gorońska Mistrzyni Polski 28 February 2021
0