SFD.pl - Sportowe Forum Dyskusyjne

Kazeina czy wpc na noc?

czym sie rozni kazeina od wpc, jakie bialko lepiej wybrać do stosowania na noc? ma to jakies wieksze znaczenie?

Dawid 01 October 2020
Ekspert odpowiada

 

Zarówno kazeina, jak też białka serwatkowe (WPC), to frakcje białek mleka. Kazeina to te frakcje białek, które w technologii przetwórstwa mleczarskiego tworzą skrzep, podczas gdy frakcje białek serwatkowych pozostają rozpuszczone w roztworze serwatki. Oczywiście dzięki dalszym, bardziej zaawansowanym procesom technologicznym z jednej i drugiej frakcji pozyskuje się sproszkowany surowiec, służący do produkcji odżywek dla niemowląt czy sporowców.

Na czym polega różnica

Zarówno kazeina, jak też białka serwatkowe, to białka o bardzo wysokiej wartości biologicznej, co oznacza, że pochodzące z nich aminokwasy są bardzo dobrze zagospodarowywane przez organizm, m.in. do regeneracji i rozbudowy mięśni. Główną różnicę pomiędzy tymi białkami tworzy więc tempo przyswajania przez nasz organizm zawartych w nich aminokwasów. W porównaniu ze spożytą kazeiną, aminokwasy serwatkowe znacznie szybciej osiągają maksymalne stężenie we krwi. Natomiast po spożyciu kazeiny, szczególnie micelarnej, wzrost stężenia aminokwasów w krwiobiegu pojawia się późno, ale za to bardzo długo się utrzymuje. Sprawa wygląda podobnie w przypadku białek jaja.

Polecamy również: Izolat czy koncentrat białka? Białko serwatkowe czy serwatka białkowa?

Długa przerwa pomiędzy posiłkami skutkuje spadkiem poziomu aminokwasów w krwiobiegu. W sytuacji tej tworzy się tzw. faza kataboliczna. Chodzi o to, że aminokwasy potrzebne są do życia wszystkim narządom i tkankom, a najwięcej aminokwasów magazynują muskuły. Kiedy więc brakuje aminokwasów w krwiobiegu, a tym samym rozmaitym strukturom ciała, organizm rozbija białka mięśniowe i przekazuje do krwi pozyskane w ten sposób aminokwasy. 

Kiedy białko serwatkowe a kiedy kazeina?

Białka serwatkowe powinny być więc stosowane w sytuacjach, gdy zależy nam na szybkim dostarczeniu aminokwasów do mięśni. A więc z całą pewnością przy pierwszym posiłku po nocnym poszczeniu, by jak najszybciej przerwać fazę katabolizmu nocnego. Przed treningiem - by aminokwasy zdołały pojawić się w krwiobiegu przed rozpoczęciem ćwiczeń. I najważniejsze - po treningu, kiedy tworzy się tzw. okienko anaboliczne, trwające niespełna godzinę, kiedy to aminokwasy są najlepiej przyswajane przez mięśnie i przebudowywane na białka mięśniowe.

Z kolei kazeina i białko jaja to najlepsze białka na noc, albowiem ich właściwość utrzymywania przez długi czas podwyższonego stężenia aminokwasów w krwiobiegu przeciwdziała niekorzystnym skutkom fazy katabolizmu nocnego w postaci spowolnienia tempa regeneracji i rozbudowy muskulatury.   

 

Sławomir Ambroziak Farmakolog 02 October 2020
1