SFD.pl - Sportowe Forum Dyskusyjne

Jak ćwiczyć w miarę poprawnie

Też mam 12 lat ćwiczę regularnię ja zacząłem ćwiczyć jak miałem 11 lat ale jak ćwiczysz to pamiętaj nie przeciążają się rozwijaj wszystkie mięśnie ciała pamiętaj żebyś był cierpliwy na efekty ja w wieku 11 lat na klatę brałem 20 kg z trudem teraz biorę 70 kg alę nie ładuje odrazu 50 kg na 10raz tylko mniej i więcej powtuzeń staram się nie przeciążać ciała bo mam świadomość że dojrzewam i to przeciążać to nie było by zdrowo więc ćwiczę z głową myślę że da ci coś to do zrozumienia a planu treningowego ci nie dam bo nwm ja wziołem z neta i śledzę scenę strogmenów wienć coś tam się uczę i nie bież w tym wieku używek mozęsz witaminy brać ale nie polecam nic więcej ja bym poczekał przynajmniej do 18nastki i śleć ludzi jak wykonywać poprawnie ćwiczenia a dla nie dowiarków mogę nagrać filmik jak biorę 70 kg na 3 razy pozdrawiam 😁

Boro 20 October 2021
Ekspert odpowiada

Witaj!

Muszę Cię nieco zmartwić, bo wiek 11 czy 12 lat, nie jest jeszcze odpowiednim momentem, aby trenować ciało pod obciążeniem. Jest to jedynie dobrym wiek na to, aby korzystać ze sportów ogólnorozwojowych, jak np. sztuki walki, czy pływanie. 

Dlaczego?
Twoje ciało nie jest jeszcze w pełni ukształtowane i podnoszenie obciążenia będzie miało wpływ na to, jak w przyszłości Twoje stawy, czy kości będą wytrzymałe i odporne na wszelkiego rodzaju kontuzje. 
Do pewnego wieku, a jest to zazwyczaj około 15 rok życia, część z naszych kości nie jest jeszcze w pełni wykształcona i są ona mało odporne na przeciążenia. Zbudowane są one z chrząstek, które muszą skostnieć. O ile teraz nie ma problemów ze sylwetką, tak może się okazać, że za 10, czy 20 lat, będziesz miał dużo szybciej zwyrodnienia stawowe w swoim ciele niż Twoi rówieśnicy. 

Jak ćwiczyć poprawnie?
Ok, zostałeś w pierwszej części pouczony, że to, co obecnie robisz, jest niekorzystne dla Twojego zdrowia, więc możemy przejść do dalszej części.
Nie ma możliwości, aby przekazać w formie tekstu sposobu na prawidłowy trening. 
Trening powinien być dostosowany do twoich możliwości motorycznych, wieku i doświadczenia. Osobiście bym przeszedł w tym wieku na maksimum trening kalisteniczny, gdzie popracujesz z własną masą ciała i sylwetka nabierze funkcjonalności. Do ciężarów bym wrócił dopiero za 3 lata. 

Podsumowując
W tym wieku powinieneś trenować pod kontrolą osoby dorosłej, doświadczonej lub też trenera personalnego, który by odpowiednio zadbał o Twoją technikę treningową. 

Tomasz Maciołek Fizjoterapeuta 22 October 2021
0