SFD.pl - Sportowe Forum Dyskusyjne

Dieta na masę i suplementacja dla 16 latka

Czy mając 16 lat mogę już iść na silke i brać wszystkie odzywki suplementy ważę mało bo 60kg przy 180cm wzrostu jak sądzicie?

Michał 14 September 2020
Ekspert odpowiada

Witaj!

Bardzo dobrze że pytasz, bo jak to mówią... kto pyta nie błądzi i lepiej głupio zapytać niż głupio zrobić. Zatem do rzeczy...

Wiek, a siłownia

16 lat to bardzo dobry wiek, aby rozpocząć treningi na siłowni. Oczywiście z pewnością słyszałeś wiele mitów związanych z młodym wiekiem i siłownią, np. że siłownia hamuje wzrost i w jakikolwiek inny sposób wpływa negatywnie na młody organizm. Oczywiście nie jest to prawdą, dopóki ćwiczysz prawidłowo.

Każda dyscyplina sportowa niesie za sobą ryzyko, mniejszych czy większych kontuzji. Kontuzje jednak najczęściej są efektem wygłupiania się lub porywania na mega wyczyny i ogromne ciężary, bezsensowne próby bicia rekordów i to bez rozgrzewki.

Jeśli podejdziesz do tematu poważnie, a najlepiej przy pomocy kogoś doświadczonego lub trenera, to wizyty na siłowni są znacznie mniejszym ryzykiem niż np. piłka nożna lub gra w koszykówkę. 

Warto abyś zerknął także w poniższy artykuł w którym Tomasz Maciołek - trener oraz dyplomowany fizjoterapeuta omawia jak właściwie rozpocząć przygodę z siłownią. 

Polecamy również: Jak zacząć trening siłowy - rozpiska i przykłady. Poznaj ćwiczenia początkującego.

Wiek, a suplementy, odżywki i odżywianie

Najważniejszym elementem, gdy rozpoczynamy treningi na siłowni i celem naszym jest poprawa sylwetki jest zmiana sposobu odżywiania. Aby Twoje mięśnie się rozwijały potrzebujesz jeść nieco ponad zapotrzebowanie. Oznacza to, że każdego dnia musisz dostarczać minimum odrobinę więcej kalorii niż ich spalasz. 

Jeśli Twoim celem jest estetyczna sylwetki, a nie za wszelką cenę zwiększanie wagi, to musisz bazować na produktach o niskim stopniu przetworzenia. Jednocześnie musisz wykluczyć ze swojej diety fast foody, słodycze, słodzone napoje oraz wysoko przetworzoną żywność. 

Nie ma żadnych przeciwwskazań aby od samego początku wizyt na siłowni, uzupełniać swoją dietę porcją odżywki białkowej wypijanej po treningu i dodać do niej 2-3 g kreatyny. Gdy Twoim problemem jest niska masa ciała, przydatne mogą być także odżywki typu gainer. 1 lub 2 porcje gainera w ciągu dnia także są odpowiednie dla Twojej grupy wiekowej. 

Warto jednak pamiętać, że celem odżywek jest uzupełnienie diety. Błędem jest ignorowanie tematu odżywiania w przekonaniu, że odżywki wszystko naprawią. Odżywki i suplementy pomagają wynieść formę na wyższy poziom jeśli stosujesz je właściwie przy jednoczesnej dbałości o dietę. 

 

Inez Gorońska Mistrzyni Polski 15 September 2020
2