SFD.pl - Sportowe Forum Dyskusyjne

Beta alanina w pożywieniu, źródła beta alaniny

Czy beta alanina którą uzyskujemy z pożywienia jest wystarczająca czy jest potrzeba kupna suplementu beta alaniny?

DeDe1909 12 October 2020
Ekspert odpowiada

Bata alanina to oczywiście znakomity suplement. Szczególnie dla tych osób, które ćwiczą z myślą o przyrostach masy mięśniowej. Jej skuteczność na tym polu można porównać z kreatyną, z którą zresztą wykazuje synergizm, co oznacza, że beta alanina i kreatyna wzmacniają wzajemnie efekty swojego pozytywnego działania na mięśnie.

Działanie beta alaniny na mięśnie nie jest jednak bezpośrednie. Beta alanina przekształca się w mięśniach w karnozynę - i to głównie karnozyna wykonuje większość roboty. Beta alanina przyswaja się lepiej od karnozyny i wyżej podnosi w mięśniach poziom karnozyny niż sama karnozyna, dlatego właśnie popularność zdobyły głównie suplementy beta alaniny. Beta alanina kumuluje się głównie w mięśniach, dlatego też siłą rzeczy najwięcej beta alaniny jako składnika pokarmowego znajdziemy w produktach mięsnych. Ponieważ jednak w analizie mięsa nie daje się precyzyjnie odróżnić wolnej beta alaniny od beta alaniny związanej w cząsteczce karnozyny, dlatego podaje się zwykle sumę tych dwóch składników pokarmowych.

Najwięcej sumy beta alaniny i karnozyny znajdziemy w mięsie wieprzowym (do 250 mg/100 g) i wołowym (do 200 mg/100 g), a znacznie już mniej przykładowo w mięsie drobiu (do 70 mg/100 g). Ponieważ za skuteczną w budowaniu mięśni porcję beta alaniny uznawana jest dawka 3 g dziennie, dlatego w celu jej osiągnięcia musielibyśmy spożywać dziennie ponad kilogram wieprzowiny lub półtora kilograma wołowiny, co nie byłoby łatwym zadaniem. Jeżeli więc ktoś ćwiczy z myślą o rozbudowie mięśni, nie da rady dowieść z pożywieniem odpowiedniej ilości beta alaniny, a suplement będzie dla niego korzystnym i prostym rozwiązaniem. I bardziej ekonomicznym, jeżeli uwzględnimy aktualne ceny mięsa wieprzowego i wołowego. 

 

Sławomir Ambroziak Farmakolog 13 October 2020
0