SFD.pl - Sportowe Forum Dyskusyjne

Aktywność fizyczna a waga

Witam, od dłuższego czasu tzn. już kilka lat codziennie jeżdżę na rowerze ok 25/30 km. Do tego ćwiczę na orbitreku od 60-120 minut też codziennie i 5/6 razy w tygodniu do tego dochodzą ćwiczenia siłowe. Ćwiczę tyle bo nie chcę przytyć. Schudłam z 58 kg do 50 kg w 2,5 roku i chcę to utrzymać bo bardzo dobrze czuje się z tą wagą. Jem tyle ile potrzebuję czyli wtedy kiedy jestem głodna. Moje pytanie : czy muszę się obawiać że przytyję jeśli utnę aktywność fizyczną? Dodam że nie czuję się jakoś specjalnie przemęczona tylko brakuje czasem mi czasu na inne zajęcia. Z drugiej strony nie chciałabym zaprzepaścić tego co już sama osiągnęłam ciężą pracą. Mam 31 lat i wiem że z każdym rokiem będzie mi ciężej utrzymywać wagę...Bardzo proszę o radę

NatiMiszel 12 January 2021
Ekspert odpowiada

Witaj.

Przede wszystkim wpadłaś w pułapkę aktywności fizycznej, bo trzeba przyznać, że jest ona naprawdę SPORA. Na pewno Twój organizm jest obecnie w sytuacji, gdzie jest delikatnie mówiąc niedożywiony. Pomimo że pewnie nie widzisz tego po samopoczuciu, tak pewne symptomy mogą na to wskazywać, jak np. łamliwość paznokci, problemy skórne, czy problemy z włosami. Narzucenie sobie tak dużej ilości treningów nie jest tutaj niestety rozwiązaniem.

Polecamy również: Odchudzanie kulturysty a kobiet. Odchudzanie a redukcja tłuszczu, poznaj różnice

Co powinnaś zrobić w pierwszej kolejności?

Przede wszystkim kluczowym elementem będzie tutaj dieta. Nie tyle aktywność fizyczna sama w sobie będzie wyznaczała Twoją prawidłową masę ciała, co stosowany jadłospis. Musisz w pierwszej kolejności wyliczyć zapotrzebowanie kaloryczne, które będzie dostarczało Twojemu organizmowi kalorii na bilansie zerowym. 

Wyliczysz to przy pomocy poniższego kalkulatora BMR: 

kg
cm
lat

Dla Ciebie istotna jest ta druga cyfra, czyli ilość kalorii, którą powinnaś dostarczyć aby utrzymać wagę. Jakiekolwiek zejście poniżej tego wyniku powinno skutkować redukcją wagi. Jednak zbyt głębokie zejście (zbyt duży deficyt kaloryczny przewyższający 500 kcal będzie skutkował konsekwencjami zdrowotnymi. 

Pewnie będziesz mocno zdziwiona, bo ilość wydatkowanej energii obecnie sprawi, że będziesz musiała naprawdę zjeść sporo. Jak już wejdziesz na prawidłową rozpiskę dietetyczną, powoli powinnaś ucinać aktywności. Skoro jeździsz na co dzień na rowerze i trenujesz siłowo, to powinno to w zupełności wystarczyć, aby utrzymać masę ciała. Nie ma potrzeby wykonywania dodatkowo ogromnej ilości cardio.

Musisz się jeszcze pogodzić z tym, że jednak delikatnie waga i tak wzrośnie. Jednak nie będzie to tłuszcz. Będzie to m.in. glikogen, czy też woda. 

Tomasz Maciołek Fizjoterapeuta 13 January 2021
0